کد مطلب: 359
  تاریخ انتشار:  1392/04/09 - 01:09


استقبال کودکان کویت از "ماندنی"

"ماندنی" عروسکی که با اقتباس از لاک پشت خلیج فارس، طراحی و ساخته شده است، کودکان را به حفظ محیط زیست، ترغیب می کند.

ماندنی، عروسکی که با اقتباس از لاک پشت خلیج فارس، طراحی و ساخته شده است، کودکان را به حفظ محیط زیست، ترغیب می کند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، جرقه ابداع این شخصیت عروسکی، همزمان با یک پروژه تحقیقاتی در عسلویه، زده شد.
کانون تابش داد، وابسته به پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان از سال 1388 تحقیقات مفصلی را درباره لاک پشت های خلیج فارس انجام داد که ماحصل آن در قالب مقاله بین المللی، منتشر شد. درخلال تحقیقات مذکور، برای یک لاک پشت سبز درساحل عسلویه، اتفاق نادری افتاد که باعث شد این لاک پشت به راوی داستان های زیست محیطی برای کودکان تبدیل شود.
ساحل عسلویه، موطن گونه های مختلف لاک پشت های دریایی است. حدود چهارسال پیش، تعدادی ازکارکنان پتروشیمی درساحل عسلویه با صحنه دلخراشی مواجه شدند. یک لاک پشت بزرگ در اثر برخورد با قایق موتوری، به شدت زخمی شد. لاک پشت مجروح، با تقلای بسیار خود را به خشکی رساند اما از شدت خونریزی، بیهوش شد. کارکنان پتروشیمی، لاک پشت زخمی را برای مداوا به آبگیر یکی از مجتمع های پتروشیمی منتقل کردند. لاک پشت از مرگ حتمی نجات یافت و حدود 2 ماه در آبگیرپتروشیمی ماند تا بهبود یافت. در این مدت، ماجرای ماندنی به گوش فرزندان‌کارکنان و کودکان عسلویه وکنگان رسید. آنها، لاک پشت را ماندنی نامگذاری کردند. زمان رهاسازی ماندنی به دریا که فرا رسید، کودکان بسیاری برای بدرقه اش آمدند. علاقه شدید بچه ها به ماندنی باعث شد کانون تابش داد، ماجرای ماندنی را در قالب کتاب داستان منتشر کند. سپس با همکاری جمعی از هنرمندان، عروسک ماندنی با الهام از داستان مذکور، ساخته شد. عروسک ماندنی، مهرماه 1390 در عسلویه و با حضور جمع کثیری از کودکان منطقه، رونمایی شد. هدف از ساخت عروسک ماندنی این بود که کودکان را به اهمیت حفظ محیط زیست، آشنا کند و راوی قصه های زیست محیطی برای بچه ها باشد.


به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش، ماندنی از عسلویه به تهران سفر کرد تا برای هزاران نفر از دانش آموزان، درباره محیط زیست خلیج فارس صحبت کند. سپس به شبکه تهران دعوت شد و داستان خود را برای دانش آموزان استان تهران بازگو نمود. همچنین با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ماندنی در سواحل خلیج فارس از بندرامام به ماهشهر، گناوه، بوشهر، عسلویه و بندرعباس سفر کرد تا با مشارکت کودکان، بر ضرورت حفظ محیط زیست برای آتیه فرزندان ایران، تاکید کند. استقبال از ماندنی و هدف زیست محیطی آن، هرروز ابعاد گسترده‌تری یافت. ماندنی به عنوان میهمان ویژه در همایش بین المللی محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان که زمستان پارسال در کیش برگزار شد، حضور یافت و برای نمایندگان کشورها، سخنرانی کرد. ماندنی در سخنرانی خود گفت: « توجه به محیط زیست دریا را باید از کودکان آغاز کرد تا وقتی بزرگ شدند، حامی و دوست دریا باشند.»
سازمان حفاظت از محیط زیست دریایی (راپمی) که برای حفظ محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان فعالیت می کند، ماندنی را به مراسم روز راپمی که 24 آوریل هر سال در مقر دائمی این سازمان در کویت برگزار می شود، دعوت کرد.
ماندنی به کویت سفر کرد و در مراسم مذکور، برای صدها نفر از دانش آموزان کویت درباره ضرورت حفظ محیط زیست دریا و نقشی که کودکان می توانند در حفاظت از دریا ایفا کنند، سخنرانی کرد.
مقصد بعدی ماندنی، شهرلاهور درپاکستان است. دانش آموزان لاهور ازطریق خانه فرهنگ ایران، بیش از 300 نقاشی برای ماندنی فرستاده و از او دعوت کرده اند به لاهور سفر کند.
انتهای پیام

برچسب ها: 
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی